Aangeboden door Basepack, de makkelijkste Sitebuilder en e-mailservice uit Nederland.

rhondak-native-florida-folk-artist-83553-unsplash

In 6 Stappen je Zakelijke Website Maken

12 juni 2019 - 2 reacties

Het bouwen van een professionele website voor je bedrijf is nog nooit zo eenvoudig geweest. Hier zes eenvoudige stappen bij het maken van je zakelijke website.

Je zou denken dat iedere ondernemer vandaag de dag wel inziet dat een website echt toegevoegde waarde heeft voor zijn bedrijf. Maar dat is niet het geval.

In werkelijkheid geeft twee derde van de ondernemers aan dat ze geen zakelijke website hebben, vooral eenmanszaken laten het afweten. Gelukkig zegt de helft van deze zelfde groep van plan te zijn om in het komende jaar een website op te zetten.

CBS. Let op de grote 'Geen website' cirkel

De toegevoegde waarde van een website mag wel duidelijk zijn in de snelle wereld van nu:

  1. "Google" is een werkwoord. Wanneer mensen een aankoop overwegen van een product of dienst, is het eerste wat men doet een zoekopdracht in Google uitvoeren om meer informatie te vinden. Staat je website hier dan tussen, dan heb je een pré. Vooral voor potentiële klanten in de omgeving.
  2. Belangrijk voor klantcontact. Een zakelijke website is waar vaak de wortels liggen van het klantcontact. In de ogen van de tegenwoordige consument is een goed ontwikkelde website synoniem voor een betrouwbaar, professioneel en stabiel bedrijf.
  3. Kanaal voor klanten om vragen te stellen. Je website is het platform waar je op kunt reageren op de vragen van potentiële klanten. Een goede website geeft je bedrijf autoriteit en het vertrouwen van de klant.
  4. Bereikbaarheid is cruciaal. Door het hebben van een website is je bedrijf nu als het ware 24 uur per dag geopend. Google had in het verleden een studie waarin naar voren kwam dat twee derde van de mensen in de USA een smartphone hadden. Bijna 90 procent belde of bezocht het bedrijf binnen 24 uur na een website bezoek. En een recent onderzoek van Search Engine Watch toonde aan dat meer dan 20 procent van de zoektermen via Google op de mobiele telefoon gericht waren op het vinden van een lokaal bedrijf.

Sitebuilder of uitbesteden

Voor ondernemers die klaar zijn om een website te starten, is de veel voorkomende vraag: Bouw ik zelf een website, huur ik een zzp'er in of betaal ik een reclamebureau?

Het uitbesteden van het design en opzetten van de website lijkt logisch, maar de kosten kunnen snel oplopen tot €5000 of meer om de klus te klaren. Dat doet je snel van gedachten veranderen en zoeken naar een goedkopere oplossing.

Gelukkig is het bouwen van een professionele website met een Sitebuilder nog nooit zo eenvoudig geweest als tegenwoordig. Hieronder zes eenvoudige stappen bij het beginnen met je zakelijke website.

1. Bedenk een domeinnaam (.nl)

Misschien een open deur: bedenk een domeinnaam die de producten of dienst die je aanbiedt goed weergeeft.

De domeinnaam wordt ook gebruikt voor je e-mailadres, je kunt natuurlijk ook Gmail of een andere gratis e-maildienst gebruiken, maar je eigen domeinnaam oogt een stuk professioneler.

Kies een makkelijk te onthouden domeinnaam

Tips voor een goede domeinnaam:

  • Koppelstreepjes worden in Nederland over het algemeen vermeden
  • Je eigen bedrijfsnaam is meestal een prima keus
  • Meerdere extensies (.com, .eu etc) zijn zelden nodig, kies gewoon een .nl
  • Een product, dienst of onderwerp als .nl is een prima idee: kozijnenopmaat.nl (product), accountantbureau.nl (dienst) of eetgezond.nl (onderwerp)
  • Probeer een te lange domeinnaam te vermijden, minder dan 20 letters is gangbaar.

2. Maak je website met een Sitebuilder

Het is al lang verleden tijd dat websites geheel handmatig geprogrammeerd moesten worden met codes. Vandaag de dag kan iedereen met een breed scala aan Sitebuilder platforms een professioneel ogende website opzetten met weinig moeite of kennis van zaken.

De meeste gratis en betaalde Sitebuilders bieden standaard sjablonen aan of een manier om snel het design te kunnen veranderen. De look en feel van den website is in een handomdraai aangepast.

En een goede Sitebuilder zoals de Nederlandse Basepack Sitebuilder neemt heel wat voor zijn rekening: hosting, domeinnaam registratie, online bereikbaar e-mailadres en heel wat andere technische zaken waar je dus niets van af hoeft te weten.

Belangrijk is: werkt de Sitebuilder 'native' (zonder app) op je smartphone? Dan kun je op elk apparaat je website bijwerken zonder eerst een app te moeten installeren.

Basepack Sitebuilder op een smartphone

3. Zorg voor een goede uitstraling

Zorg ervoor dat potentiële klanten een goed gevoel krijgen bij je website. Geeft je website goed weer wat je biedt? Is in één oogopslag duidelijk wat je biedt?

In 50 milliseconden hebben bezoekers zich reeds een indruk gevormd van je website. Matcht de uitstraling met wat je bied, dan houdt je je bezoekers langer vast - met als resultaat een verkoop of contactmoment.

Vooraf schetsen op papier levert creatieve ideeën op

Zorg voor genoeg foto en video materiaal die je product of dienst duidelijk weergeven. Eenvoudige slepen en neerzetten functionaliteit in een Sitebuilder maken het gemakkelijk voor de beginnende of professionele gebruiker om snel te starten.

Responsive

Het is eenvoudig om video's en foto's plaatsen om bijvoorbeeld je portfolio te tonen. Een goede Sitebuilder zorgt daarbij dat al dat moois perfect wordt weergegeven op smartphones en tablets. Responsive heet dat.

Daarbij is het echt belangrijk om je website voor smartphone en tablet bezoekers in orde te hebben aangezien meer dan de helft deze apparaten gebruikt om te internetten. Marketingfacts heeft daar een mooi artikel over geschreven.

4. Content is King

Het belang van goede foto's en video's is voor iedereen duidelijk, maar waarom tekst?

Content is King is een veelgehoorde term in de wereld van de online marketing, zoekmachineoptimalisatie en content marketing. Content is King vanwege het feit dat de inhoud van de website, en in het bijzonder de tekst centraal staat voor het succes van een website.

Het succes van je website hangt af van de kwaliteit van de inhoud. Wil je een potentiële klant vasthouden of tot een aankoop verleiden dan zal de tekst in orde moeten zijn.

Juiste tekst kan daarnaast in hoofdzaak ook voor goede vindbaarheid zorgen in zoekmachines.

En door de vele (visuele) reclameboodschappen zijn bezoekers zich juist meer gaan richten op tekst. De dagelijkse reclame aanval op sites heeft geleid tot wat bekend staat als bannerblindheid.

De basis voor een goede tekst:

  1. Unieke tekst: Gekopieerde tekst wordt niet opgepakt door Google.
  2. Geoptimaliseerd voor de zoekmachine: Zorg dat het onderwerp waar je op gevonden wordt voornamelijk in te tekst terugkomt, zonder uit te weiden. Wikipedia is hier een sterk voorbeeld in, altijd to-the-point over het onderwerp.
  3. Toegespitst voor een specifieke doelgroep: Schrijf je tekst voor jouw doelgroep - niet wat jij zelf vertellen wilt.
  4. Een grapje tussendoor en informatief: Schrijf je tekst onderhoudend, maar blijf waarde bieden.
  5. Makkelijk leesbaar en gestructureerd: Structureer je tekst met koppen en alinea's en gebruik lijstjes om je potentiële klant de tekst snel te kunnen scannen.

 

5. Marketing strategie

Met goede tekst en foto's zoals we hierboven zagen gaat je website al bezoekers trekken. Echter is het nodig je website verder te profileren op andere websites om echt voor de dag te komen.

De echter bezoekers toestroom komt namelijk pas op gang met een goede online marketing strategie.

Een folder waarin je je product of dienst vermarkt wordt tenslotte ook door de brievenbus bij je klanten thuis gebracht. Het is dus nodig - net als met een folder - is de website bij je publiek te brengen.

Inventariseer waar jouw potentiële klanten zich op het web bevinden. Breng daar je product of dienst met behulp van je website onder de aandacht - dat is marketing.

Dat onder de aandacht brengen kan gratis, of door goedkoop te adverteren.

Google My Business adres vermelding op een smartphone

Kosteloos starten met je marketing doe je als volgt:

  1. Meld je aan bij Google My Business: Je bedrijf wordt weergegeven wanneer mensen op Google Zoeken en Google Maps naar je bedrijf of vergelijkbare bedrijven zoeken.
  2. Meld je aan bij Google Search Console: En je krijgt inzicht waarop je klanten zoeken en hoe hoog je daarvoor in Google staat. Een professioneel programma hiervoor is Ahrefs.
  3. Houd je website statistieken bij via Google Analytics: Professionele statistieken waarin je letterlijk alles mee kunt meten. Je kunt bijvoorbeeld een doel instellen op je contactpagina en dat doel gebruiken als meetpunt voor je marketing activiteiten.
  4. Maak gebruik van je netwerk en werk samen: Veel (beginnende) bedrijven vergeten één van de belangrijkste potentiële klanten: je directe omgeving. Laat het weten in je directe netwerk dat je met je bedrijf of nieuwe product begonnen bent. Deel links met niet-concurrerende branchegenoten en bundel bijvoorbeeld promoties op Social Media.
  5. Geef een gratis demo, of coupon code: Onderzoek toont aan dat men meer bereid is je product of dienst af te nemen na een gratis demo, of een korting op je product. Je kunt het ook koppelen met een kortingsactie op Social Media.
  6. Houd je Social Media bij: Toon tevreden klanten met je product of dienst, plaats recensies. Plaats nieuwe producten of vernieuwingen van je dienst.
  7. Begin een nieuwsbrief: Bijvoorbeeld met MailChimp. De meeste mensen die je website bezoeken, zullen niet direct van je kopen. Het vastleggen van contactgegevens voor extra marketing en "lead nurturing" is de beste manier om te verkopen. E-mail blijft nog steeds het hoogste verkoopkanaal voor interactie met potentiële klanten.
Google Search Console
Overzicht op Google Search Console

Tot zover kosteloos starten met marketing. Hieronder tips om betaald te starten met je marketing: (en dat hoeft niet veel geld te kosten)

  1. Adverteer via Facebook: Vrij goedkoop en echt makkelijk. Plaats een bericht op Facebook en promoot dit vervolgens. Frankwatching heeft hier duidelijk verhaal over geschreven. In een later stadium kun je een professionele campagne starten op Facebook als je daar klaar voor bent.
  2. Adverteer via Google Adwords: En let op de kosten moet erbij gezegd worden. Waar adverteren op Facebook gemakkelijker en meestal stukken goedkoper is, is de competitie met andere adverteerders op Google Adwords stukken groter en dus vaak duurder. Maar onderschat de mogelijkheid van Adwords niet, daar zoeken je klanten naar jouw product of dienst - laat het ze vinden.
  3. Maak een video van je product: En plaats die op je website en verspreid 'em via Social Media. Zorg dat je product en dienst er duidelijk uitkomt. Plaats in je video ook ondertiteling want op Instagram en Facebook staat vaak het geluid uit bij je toekomstige klanten.

6. Tijd voor actie

Bovenstaande is eigenlijk een todo-list voor je, je kunt er vandaag nog mee starten en je website online gaan presenteren.

Wat veel ondernemers echter niet hebben is tijd - en uitbesteden kost geld. Het gevolg is vaak dat er helemaal niets wordt gedaan.

Prioriteit

Je online presentie goed vormgeven kost tijd, geef het daarom prioriteit. Al is het maar enkele uren per week. Start bijvoorbeeld met slechts één uur per week, op een vaste dag, met het opbouwen van je website en marketing.

Voor de meeste ondernemers geldt: wat in de agenda staat wordt ook uitgevoerd.

Ga je ermee aan de slag - gegarandeerd dat je dan ook de smaak te pakken hebt en dat er toch tijd voor blijkt te zijn.

Succes!

Laat je reactie achter...

  • A.J.T.Koopal schreef:

    Ik heb geprobeerd een website te maken. Maar zodra ik mn domeinnaam(Die ik al langer heb) invoer wordt ik door gestuurd naar een betaalde site. Waarom ???????

  • >